Friday, July 31, 2009

Kenangan Di Tanah Suci

Biar malam kian larut, Kaabah tetap dipenuhi
Lautan manusia sedang tawaf

Bazar di Makkah

Padang Arafah semakin menghijau

Masjidil Haram selepas Isya'
Hasidi, jemaah cacat penglihatan yang mengerjakan umrah bersama-sama Irna Yakin bergambar kenangan di ladang unta

Ketua rombongan Irna Yakin, Dato' Haji Md Yusof di ladang unta di Hudaibiyah

Minum shaie atau gahwa di ladang tamar

Pelbagai jenis manisan boleh ditemui di ladang tamar berhampiran Bukit Uhud

Bin Dawood di Madinah

Di Bukit Magnet, yang semakin popular di kalangan jemaah umrah

Di hadapan Masjid Nabawi
Muzium Dua Masjid Suci di Makkah

Pak Arab tayang betis nampaknya

Rombongan jemaah Umrah Irna Yakin yang berangkat ke Tanah Suci pada 8 Julai 2009 diketuai Dato' Haji Md Yusof Md Said. Gambar diambil oleh Nurul Iman Rusli, yang bertugas sebagai kurator Muzium Kesenian Islam di Jalan Perdana, Kuala Lumpur. Turut menyertai rombongan ini ialah Hasidi Hassan, yang bermasalah cacat penglihatan.

12 comments:

Imran Paris said...

Puan Hajah...seronoknya tgk gambar2ni...mengamit memori umrah Mei/Jun 2008. Beruntungnya jemaah umrah Irna dpt ke tanah suci di bulan Rejab.....harap nanti saya pun berpeluang berumrah di bulan2 mulia sebegini. Tentu byk cerita menarik dr mereka yang berada di tanah suci diketika ini....kalau Puan Hajah tak keberatan ceritalah sikit....tentu ramai yang menanti.

Puan Hajah, Syaaban dah masuk hari yg ke10, tentu byk perancangan Irna dlm menyambut Ramadhan yang bakal tiba....saya teruja menunggu Ramadhan al Mubarak 1430H.

syazhillmy said...

Salam Kak Na,
Nice journey pictures shared here. Hope Kak Na sihat2 besides all the travels and work loads.. U seems much happier :) All the best Kak Na :)

Regards.

raihanah said...

salam Imran

Insya-allah saya akan ceritakan pengalaman jemaah irna, sama ada di dalam blog, laman web irna atau buletin irna.

ramadan ni ada program yang irna yakin akan laksanakan, termasuk Tazkiyah Nurani di Ikim. Tuan haji tak dapat dengarlah...mulai 1 ramadan hingga 10 ramadan.

pada 4 september - 9 september, irna akan berkampung di pwtc, untuk matta fair.

tks. wasalam.

raihanah said...

Salam Shaz.
macam mana dengan study sekarang? hope everything OK.
Thanks.

Salam to Atim, awat sonyap jo budak tu? tanya dia, dah lupa kak ana ke?

rynas said...

kak ana suka tgk gambar-gambar kat sini. tambah2 gambar manisan tu alahai kecur liur nak makan kurma yg masih kat tangkai tu. sedaplah k.ana teringat2 saya.

rosli said...

Salam Hjh dan rakan2,

Saya pun masih terasa dan rindu lagi dengan semua tempat spt dlm gambar, semalam 2 ogos 2009 birthday saya ke 46, tahun lepas 2 ogos 2008 saya sambut birthday ke 45 depan Kaabah, masa tu jam 3.45 pagi, sayu dan shadu sgt. Bila tgk semua gambar tu lagi terkenangkan Makkah dan Madinah..

Semalam kebetulan saya dan keluarga terserempak dengan anak buah saya di Masjid Negeri Shah Alam, borak pasal umrah dan haji, anak buah saya dah buat haji dengan hubby dia dan umur mereka baru 35 tahun mereka buat haji masa umur 33 tahun. Saya sangat 'jeles', anak buah saya galakkan saya buat haji segera dan suruh merayu dengan TH. saya akan buat dan kalau perlu saya amik pakej...nak cepat ...

Anak2 saya suka datang kat Masjid Negeri, mereka kata best dan selesa sangat, jauh jugak dari Bandar Baru Bangi ke Shah alam, tp saya akan usahakan setiap bulan, next week nak gi Pusat Islam pulak dan lepas tu bawak mereka gi Masjid Negara.

Saya lahir di Petaling Jaya (PJ) dan membesar di PJ dan Klang, sekolah di PJ,KL dan klang, semua tempat2 ni biasa pergi sejak zaman sekolah....anak2 saya hanya ada peluang bila ikut rombongan, tu yang skrg saya bawak mereka pusing Selangor dan KL, biar mereka kenal semua tempat di Kl dan Selangor dengan lebih dekat..

Lepas solat zohor semalam saya mintak anak2 doa agar ada rezeki kita semua buat umrah satu keluarga tahun 2013, sementara ni kita kumpul duit dulu...InsyaAllah

Imran Paris said...

En Rosli...moga di permudahkanNya, insyaAllah.

raihanah said...

Salam Rynas.
mengidam ke? kalau betul, Alhamdulillah, boleh kak ana pesan kat petugas yang insya-Allah akan berangkat ke sana 22 ogos ni.

raihanah said...

Salam Rosli,
Happy belated Birthday. semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki untuk tunai haji.
wasalam. tks.

rosli said...

Salam Hjh dan semua rakan2,

Terima kasih atas doa dan sokongan.

Bagi Rynas saya suka nak share bila tengok kurma muda atas pokok ada yang warna hijau, kuning dan perang kemerahan dan mcm2 lagi warna semuanya best. Saya sempat posing dan bergambar di bawah pohon kurma, skrg dah jadi wallpaper notebook saya..

Kalau kat ladang kurma senang 'lupa diri', dah lah makan free, air teh pun free, minum bawah pokok kurma....kalau kat pasar kurma pun senang lupa diri....makan free dan bila nak membeli rambang mata pulak....

Saja nak bagi Rynas kecur air liur dan cepat-cepat buat umrah or haji lepas ni....jgn marah ....

Apapun kita sama-sama berdoa dan menjadikan semua laman blog berkaitan Makkah dan Madinah sebagai satu cara motivasi diri....

raihanah said...

salam Rynas dan Rosli.

Rynas, apa lagi, ada rezeki jangan lupa bagi tau kami...

Betul cakap Rosli, bila ke ladang tamar, rambang mata, rasanya semua nak dibeli.

wassalam. tks

rynas said...

kak ana - kecur liur sebab teringin nak makan bukan sebab 'ngidam tau. belum lagi hehhehe..

en rosli -wah bestnya nak makan kurma pilih jerkan. bertuahnya anak buah en rosli umur 32 dah buat haji..moga2 dipermudahkan cara untuk saya juga ke sana AMIN